De haven van Rotterdam ligt zeer gunstig ten opzichte van Greenport West-Holland met belangrijke gebieden als het Westland en Dutch Fresh Port (Barendrecht en Ridderkerk). Er zijn uitstekende multimodale verbindingen tussen de haven van Rotterdam en de Greenport West-Holland met de andere Nederlandse Greenports. Ongeveer 75% van alle reefers met versproducten die in Rotterdam aankomen, hebben de Greenport West-Holland als bestemming.
De diepzeeterminals op de Tweede Maasvlakte waar de reefers aankomen, zijn 24/7 geopend. Bij deze diepzeeterminals komen soms 10.000 containers tegelijkertijd aan. Maar vers-importeurs zijn slechts open van 6 uur ’s ochtends tot 18 uur ’s avonds en in het weekend gesloten. Daardoor ontstaat een probleem, want vervoerders kunnen hun containers niet kwijt bij de importeurs. Wanneer veel schepen in het weekend hun containers in de haven hebben gelost, staat op maandagochtend iedereen in de file, zowel bij de terminal, bij de douane, als op de A15 en bij de vers-importeur.
Een oplossing zijn reefer-hubs. Een reefer-hub is een parkeerplaats of hub, waar reefercontainers beveiligd staan en aangesloten kunnen worden op het stroomnet. Zo kan de koeling blijven werken. Op een reefer-hub kunnen ’s nachts en in het weekend reefers worden geparkeerd. Zodra de importeurs open zijn, kunnen de reefers over het laatste stukje van de reefer-hub naar de importeur worden vervoerd.
Binnen het MoVe-programma is een verkenning uitgevoerd welke rol reefer-hubs kunnen spelen in het logistieke systeem voor vers-logistiek. Bij de Dutch Fresh Port is de eerste reefer-hub in ontwikkeling als onderdeel van een nieuwe Truck Parking. Dit is een samenwerking tussen importeurs, vervoerders en ondernemers op de Dutch Fresh Port, de gemeenten en MoVe partners. Het is de eerste reefer-hub van Greenport West-Holland en bij succes zullen er mogelijk meer volgen. De verwachting is dat de reefer-hub bij Dutch Fresh Port in 2023 klaar is.