Kortetermijnaanpak (KTA) Grote Kruising

06-07-2022 {0} reacties

De Grote Kruising is gelegen in Krimpen aan den IJssel en is een essentieel knooppunt aan de voet van de Algerabrug. Tienduizenden auto’s, scooters, fietsers, voetgangers, bussen en vrachtwagens maken er intensief gebruik van.

Vanwege de langdurige werkzaamheden aan de Grote Kruising werd er grote verkeershinder verwacht. Vanuit het korte termijn maatregelenpakket op de Algeracorridor is een project gestart om het reisgedrag van autogebruikers te beïnvloeden. De doelstelling was dat er op een andere manier gereisd gaat worden of op een andere tijd (het mobiliteitsmaatregelenpakket). Dit project is op 1 juli succesvol afgerond.

Er is eerst onderzoek gedaan naar de samenstelling van de verkeersstroom. Hoeveel mensen rijden er over de brug? Waar komen ze vandaan? En waar gaan ze naartoe? Vervolgens is er samen met bewoners uit het gebied een pakket aan mobiliteitsmaatregelen ontwikkeld. Een aantal van die mobiliteitsmaatregelen is ingezet om de verkeershinder te beperken en mensen te stimuleren om op een andere manier te reizen.

Bij die mobiliteitsmaatregelen kun je denken aan:

  1. uitprobeeraanbod elektrische fiets + korting op een nieuwe elektrische fiets (wanneer je minimaal 2 x in de week naar je werk fietst (- controle via een app).
  2. uitprobeeraanbod voor het openbaar vervoer, waarbij je een maand gratis met de bus of de waterbus naar je werk kunt reizen.
  3. goedkoop gebruik maken van deelfietsen op verschillende plekken.
  4. Een bord langs de N210 bij de staart van de file: ‘Hier kan je de auto achterlaten en verder met de fiets of met de bus’ (vrije busbaan voor het grootste gedeelte), binnen 8 minuten overstappen op metrostation Capelse brug en het laatste stuk met de fiets.
  5. een actieve communicatiecampagne om de doelgroep te bereiken, waarin er allerlei acties werden organiseerden en mensen zijn gewezen op de mogelijkheden om anders te reizen.

Daarnaast zijn er deelscooters geplaatst in het gebied, waarmee meer dan 10.000 ritten over de brug gemaakt zijn, die voor een fors deel de autoritten vervangen.

Met de DUMOCO+ app konden mensen punten sparen voor gewenst reisgedrag. Zo kregen mensen punten als ze buiten de spits reisden met de auto, of in plaats van de auto de fiets, deelscooter of het ov gebruikten. Ook met thuiswerken konden mensen punten sparen.

Met die punten konden mensen cadeautjes voor kopen bij Bol.com, een taartje halen bij de lokale bakker of inwisselen bij de fietsenmaker. Je kon de punten ook doneren aan een goed doel of aan de kas van de voetbalclub.

De app zorgde ervoor dat mensen maandenlang met ander reisgedrag bezig bleven en ander reisgedrag een nieuwe gewoonte kon worden. Er hebben ongeveer 700 mensen actief deelgenomen. Voor een relatief kleine doelgroep (30.000 inwoners), is dat een groot succes. Dat heeft geleid tot dagelijks 200 minder ritten via de Grote Kruising en een aantoonbare beperking van de overlast.

Het project is nu officieel sinds 1 juli afgerond. De werkzaamheden worden na de zomer afgerond.

Conclusie

  • 72% van de deelnemers aan de app is van plan anders te blijven reizen
  • 50% van de mensen die een elektrische fiets hebben uitgeprobeerd, hebben er daarna één aangeschaft. Nog eens 25% is van plan een elektrische fiets aan te schaffen.
  • Een kwart van de mensen die de deelscooters gebruikten, zou anders met de auto zijn gegaan.

Projectleider Onno van der Veen (Zuid-Holland Bereikbaar) vertelt over de successen van het project: “Veel maatregelen zijn voor langere tijd gebruikt om mensen op een andere manier te laten reizen. Als mensen 1 keer iets proberen, is de kans niet zo groot dat ze het blijven doen. Maar als ze voor langere tijd het gedrag aanpassen, dan is de kans groot dat mensen dat blijven doen.
We zijn trots op wat we hebben bereikt. Door de inzet van mobiliteitsmaatregelen zijn er dagelijks honderden mensen minder met de auto op pad gegaan bij de Algerabrug en is een grote groep mensen structureel anders gaan reizen.”

Zowel de vernieuwing van de Grote Kruising als de maatregelen vraag-beïnvloeding zijn mede gefinancierd vanuit de MoVe-KTA.

Over MoVe

MoVe, mobiliteit en verstedelijking is een samenwerkingsprogramma van de ministeries IenW en BZK, de PZH, de MRDH en de gemeenten Den Haag en Rotterdam.

 

 

Cookie-instellingen