MIRT-project Stadsbrug en OV Oostflank Rotterdam

Om de regio Rotterdam bereikbaar, leefbaar en economisch aantrekkelijk te houden in de toekomst zijn bereikbaarheids- en mobiliteitsmaatregelen nodig. Uitbreiding van de capaciteit van oeververbindingen is daarbij essentieel.

De gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben daarom de handen ineengeslagen. In een eerdere pre-verkenning zijn zes voorgenomen maatregelen opgesteld:

  1. een nieuwe multimodale oeververbinding tussen Kralingen en Feijenoord in Rotterdam;
  2. een treinstation Stadionpark;
  3. een Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV)-verbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom;
  4. een Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV)-verbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal via de Maastunnel;
  5. maatregelen op de A16, waaronder het weefvak in de A16 ten zuiden van de Van Brienenoordbrug tussen het Knooppunt Terbregseplein en het Knooppunt Ridderkerk;
  6. maatregelen op de Algeracorridor*

* Voor dit onderdeel zijn ook de gemeenten Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Krimpenerwaard aangesloten

Momenteel onderzoekt de projectorganisatie de invulling van deze maatregelen. Er wordt onder ander naar verschillende bouwstenen om de maatregelen waar te maken, zoals een brug of een tunnel voor de nieuwe oeververbinding, of het type vervoersmiddel voor OV-verbindingen.

Lees meer over de maatregelen en bouwstenen

 

Vervolgstappen

Het project werkt toe naar de Notitie Kansrijke Oplossingen (NKO) waarin kansrijke alternatieven voor de bouwstenen worden geselecteerd aan de hand van doelbereik, kosten, techniek, inpasbaarheid, milieueffecten en belevingswaarde. De NKO zijn in de zomer van 2021 gepubliceerd.

Na publicatie van de NKO is de beoordelingsfase gestart. In deze fase zijn de (milieu)effecten onderzocht van deze kansrijke alternatieven. Deze tweede zeef resulteert in een keuze voor het voorkeursalternatief met het beste pakket aan bouwstenen.

Hiermee is de MIRT-verkenning afgerond. Het voorkeursalternatief wordt naar verwachting een jaar na de NKO  door middel van het ontwerp-Voorkeursbeslissing gepubliceerd.

Meer informatie over de MIRT-verkenning

Bekijk de publicaties die betrekking hebben op het MIRT-traject Oeververbindingen regio Rotterdam

 

Over MoVe

MoVe, mobiliteit en verstedelijking is een samenwerkingsprogramma van de ministeries IenW en BZK, de PZH, de MRDH en de gemeenten Den Haag en Rotterdam.

 

 

Cookie-instellingen