Eerste keuzes gemaakt voor toekomst spoorlijn Leiden-Dordrecht

18-12-2024

Het wordt steeds duidelijker hoe de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht er in de toekomst uit gaat zien. De betrokken partijen hebben de eerste keuzes gemaakt.

De komst van 2 extra sprinters per uur per richting tussen Den Haag en Dordrecht wordt verder onderzocht. Net als de mogelijke bouw van 4 nieuwe stations: Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark. Daarvoor zijn 2 extra sporen tussen Delft en Schiedam nodig. Wat niet verder onderzocht wordt, is een systeem met 12 sprinters per uur. Dit is te duur, en voorlopig zijn zoveel sprinters niet nodig. Meer informatie: Leiden-Dordrecht | ProRail

Voor station Leiden Centraal lijkt een nieuwe stationshal en extra perronopgangen een oplossing voor de forse groei van het aantal reizigers. Net zoals duizenden extra ondergrondse fietsparkeerplaatsen en verplaatsing van het busstation. Dat is nodig om de voetganger en fietser meer ruimte te geven, kruisende verkeersstromen te minimaliseren en de kwaliteit van de openbare ruimte duurzaam te kunnen inrichten. De komende tijd vindt onderzoek plaats naar de verschillende opties, waaronder drie alternatieve locaties voor het busstation. Meer informatie is te vinden op Knooppunt Leiden Centraal – Gemeente Leiden

Bij station Den Haag Laan van NOI wordt bestudeerd wat de mogelijkheden zijn als het station en de reizigerstunnel op de huidige plek blijven. Verder wordt de optie onderzocht waarbij er één reizigerstunnel is met aan beide kanten meerdere opgangen naar het perron en één entree per zijde. Een derde variant maakt het station klaar voor de groei van het voorspelde aantal reizigers en welke stappen moeten worden gezet om dit kunnen bereiken. De functionaliteit van het station staat daarbij centraal en krijgt zoveel mogelijk de ruimte. Meer informatie is te vinden op www.knooppuntlaanvannoi.nl

Voor station Schiedam Centrum wordt verkend hoe een nieuwe reizigerstunnel verbonden kan worden met de bestaande tunnel. Hierdoor ontstaat een ruime doorgang voor reizigers zonder trappen of hellingen. Het busstation ligt centraal en heeft één groot perron. De fietsenstalling wordt dan groter gemaakt. Een andere optie is een station aan de zuidkant, los van het Terras aan de Schie. Een nieuwe reizigerstunnel zorgt dan voor een ruime doorgang, zonder trappen of hellingen. Het busstation komt in deze optie meer naar het westen. De Horvathweg wordt smaller en anders ingericht. De andere ontwerpen worden niet verder uitgewerkt. Onderdelen hieruit worden wel gebruikt in de volgende fase van het onderzoek De andere ontwerpen worden niet verder uitgewerkt als complete oplossing. Onderdelen hieruit worden wel gebruikt in de volgende fase van het onderzoek. Meer informatie: Ontwikkeling van de regio en vernieuwing van station Schiedam Centrum  | SchieDistrict

Voor station Dordrecht wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor een nieuwe (bovengrondse) reizigerspassage en hoe de bestaande verbindingen tussen de wijken rondom het station verbeterd kunnen worden. Ook de aanpak van smalle perrons, het gebruik van het bestaande stationsgebouw en verbetering van de entree van de parkzijde van het station zijn opties die nu verder verkend worden. Meer informatie op: Knooppunt Dordrecht en station Dordrecht Leerpark - Dordrecht

De Oude Lijn

De Oude Lijn is een groot project waarbij investeringen in het spoor tussen Leiden en Dordrecht samenhangen met de bouw van 170.000 woningen en de realisatie van 85.000 nieuwe banen. Beter openbaar vervoer kan drukte op de weg en in de stad tegengaan.

Participatie

In de afgelopen periode zijn alle mogelijke maatregelen in beeld gebracht en op hoofdlijnen onderzocht. In het proces om te komen tot kansrijke maatregelen zijn gebruikers, omwonenden en andere geïnteresseerden actief betrokken. Digitaal en tijdens verschillende bijeenkomsten konden mensen bijdragen. Zo namen 7400 mensen de moeite mee te denken via de online inwonersraadpleging Oude Lijn. Hierin kregen zij keuzes voorgelegd die bestuurders ook moeten maken. Mede op basis van deze inbreng konden bestuurders een keuze maken over de vraag welke maatregelen kansrijk zijn en welke niet. De komende periode informeren we de omgeving over de nu gemaakte keuzes. Bij de uitwerking van de kansrijke maatregelen zullen we de omgeving opnieuw actief betrekken.

Vervolg

De komende tijd worden de overgebleven maatregelen verder onderzocht. Naar verwachting wordt eind 2025 een definitieve keuze gemaakt.

Meer informatie

Meer informatie over de nu gemaakte keuzes  is ook te vinden op: MIRT-verkenning Oude Lijn | Lopende-MIRT-projecten | MIRT Overzicht

 

Over MoVe

MoVe, mobiliteit en verstedelijking is een samenwerkingsprogramma van de ministeries IenW en BZK, de PZH, de MRDH en de gemeenten Den Haag en Rotterdam.

 

 

Cookie-instellingen