Rijk en regio investeren in openbaar vervoer Rotterdam- Den Haag

15-11-2024

Met een ondertekening van het bestuursakkoord Metronet en RandstadRail hebben staatssecretaris Chris Jansen en regiobestuurder Simon Fortuyn officieel de afspraken bekrachtigd voor een forse investering in het openbaar vervoer in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) trekken samen 550 miljoen euro uit om het openbaar vervoer toekomstbestendig te maken.

Groei en vernieuwing met oog op 2030
De afspraken omvatten grote verbeteringen aan het metro- en RandstadRail-netwerk, gericht op het faciliteren van de groeiende reizigersaantallen door geplande woningbouw in de regio. Een belangrijke mijlpaal is de verhoging van de frequentie van metro’s op de lijnen tussen Den Haag en Rotterdam. In 2030 zal er iedere 5 minuten een metro rijden, waarmee reizigers sneller en vaker kunnen reizen.

Simon Fortuyn benadrukt het belang van deze investering:
"Dagelijks reizen duizenden inwoners van de metropoolregio met de metro en RandstadRail. Door nieuwe woonwijken in de buurt van het OV groeit dat aantal alleen maar. Voor een duurzame en leefbare samenleving is het essentieel dat het OV meegroeit."

RandstadRail: meer capaciteit en verbeteringen
Ook de RandstadRail wordt uitgebreid en vernieuwd. Langere voertuigen moeten de capaciteit per rit vergroten. Dit vraagt om aanpassingen aan de infrastructuur, zoals het verlengen van perrons. Daarnaast wordt er vooruitgekeken naar 2035, wanneer het spoorbeveiligingssysteem aan vernieuwing toe is. Samen met HTM en RET start MRDH een verkenning naar een toekomstbestendig systeem dat hogere frequenties aankan en de betrouwbaarheid vergroot.

Deze plannen sluiten naadloos aan bij het programma MoVe, waarin gemeenten, vervoerders, Rijk en regio samen werken aan de mobiliteit van de toekomst. MOVE staat voor het ontwikkelen van een duurzaam, betrouwbaar en innovatief OV-netwerk dat aansluit bij de woningbouwopgave en de groeiende vervoersbehoefte.

Wat betekent dit voor reizigers?

  • Metro’s: Vanaf 2030 rijden metro’s tussen Den Haag en Rotterdam elke 5 minuten.
  • RandstadRail: Grotere voertuigen zorgen voor meer capaciteit.
  • Duurzaamheid en groei: Het OV groeit mee met nieuwe wijken, wat bijdraagt aan een leefbare en duurzame regio.

Met deze investeringen zetten het ministerie en de MRDH een belangrijke stap naar een openbaar vervoerssysteem dat aansluit bij de ambities van de regio Rotterdam-Den Haag.

 

Over MoVe

MoVe, mobiliteit en verstedelijking is een samenwerkingsprogramma van de ministeries IenW en BZK, de PZH, de MRDH en de gemeenten Den Haag en Rotterdam.

 

 

Cookie-instellingen